Stát diktuje firmám, jak často mají vymalovat. Podívejte se na úřední absurdity

Ministerstvo průmyslu pojmenovalo 95 nástrojů šikany podnikatelů. Nyní jeho tým pracuje na zrušení či změně absurdních zákonů. Projděte si s námi absurdní nařízení úřadů. Hospodářské noviny a server IHNED.cz se tomuto tématu dlouhodobě věnují.

Stát nařizuje firmám, kdy mají vymalovat

Podrobnosti ministerstvo zatím tají. Hodlá je oficiálně zveřejnit v následujících dnech. Už dnes je ale jisté, že jde především o legislativní tvořivost z dílny tuzemských zákonodárců. Jen menší část absurdit jde na vrub povinného začlenění norem Evropské unie do českého právního řádu. Ministersvo průmyslu tak například celý rok jednalo s ministerstvem zdravotnictví o zrušení či změně vyhlášky, která nařizuje podnikatelům, kdy mají vymalovat své provozovny.

Veřejně známé jsou další případy absurdních požadavků - třeba výpisu z trestního rejstříku při zakládání společnosti, přestože ten je pro soud dostupný on-line na internetu.

Náměstek Danda přiznává, že snížení administrativní zátěže podnikatelů a řešení konkrétních případů je během na dlouhou trať. "Když jde o případ z jiného ministerstva, který má daný zákon v gesci, musím s druhou stranou vyjednat, aby podala návrh na změnu zákona. A to je někdy komplikovanější," říká.

Škody jdou do desítek miliard

Sami podnikatelé a živnostníci aktivitě ministerstva příliš nevěří. Byrokratických požadavků je podle nich tolik, že jedna expertní skupina mnoho nezmůže. "Snaha ministerstva průmyslu je chvályhodná. Ale snaha je jedna věc a výsledky druhá," reaguje například podnikatel, autor odborných publikací o řízení firem a předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků, Karel Havlíček.

Na škody způsobené administrativní zátěží existují měřítka. Na konci loňského roku dosahovaly hodnoty 62,2 miliardy korun. V roce 2005 vyčíslilo ministerstvo průmyslu náklady podnikatelů na administrativu na 73,7 miliardy. Podle vládního plánu na snižování administrativní zátěže podnikatelů by měla ministerstva zrušit či změnit zákony a vyhlášky tak, aby administrativní náklady klesly v Česku do konce příštího roku o čtvrtinu oproti stavu v roce 2005.



S průběžným plněním plánu (snížením zátěže o 20 procent ke konci loňského roku) neměla podle oficiální zprávy problém ministerstva zemědělství, životního prostředí, práce a sociálních věcí a průmyslu. Snížit administrativní zátěž podnikatelů zatím nestíhají ministerstvo zdravotnictví a ministerstvo financí. Podle zprávy ministerstva průmyslu to souvisí se zdlouhavým průběhem reformy zdravotnictví a probíhající daňovou reformou. Částečným řešením může být v příštím roce například zřízení Jednotného inkasního místa, kde budou podnikatelé současně vyřizovat daňová přiznání i platby sociálního a zdravotního pojištění.

I tak ale zůstává řada absurdních legislativních požadavků, nad nimiž podnikatelé jen nevěřícně kroutí hlavou a o kterých expertní skupina ministerstva průmyslu nemá ani tušení. "Oznámili mi z hygieny, že musím dodržovat evropská pravidla správné výrobní praxe. Budu si asi muset zavést sešit, kam si budu psát, co jsem který den dělal a čím jsem vytíral podlahu," říká Martin Volf, živnostník, majitel Muzea řemesel v Kolovči na Domažlicku a pokračovatel několika generací chodských hrnčířů.

Absurdistán aneb Jaké povinnosti museli nebo musejí plnit podnikatelé

  • Vládní nařízení určuje z podnětu ministerstva zdravotnictví nejen to, že se musí každý den uklízet pracoviště, sanitární a pomocná zařízení, ale i lhůty pro malování s přihlédnutím ke zdrojům znečištění. Pro podnikatele s dvaceti zaměstnanci, který má dvě kanceláře, dvě kovodílny a dvoje toalety, to znamená každé dva roky vymalovat.
  • Podle tiskového zákona musí každý vydavatel poslat 8 výtisků jakékoliv publikace do sedmi určených knihoven. Podle této povinnosti přicházejí například všechny hobby, sci-fi či pornočasopisy také do knihovny ministerstva kultury a knihovny Poslanecké sněmovny.
  • Provozovatel pohřební služby musí mít alespoň o jedno pohřební vozidlo a o dvě transportní rakve či dva transportní vaky více, než činí jeho průměrná denní potřeba. Minimálně však musí mít dvě vozidla a čtyři transportní rakve nebo transportní vaky.
  • Při zakládání společnosti musíte donést rejstříkovému soudu výpis z Rejstříku trestů. Ten je ale pro soud dostupný on-line na internetu.
  • Povinnost kontrolovaného přijít na správu sociálního zabezpečení s výpisem z obchodního rejstříku, který dosvědčuje existenci firmy, ačkoli si správa zve jejího zástupce právě proto, že firma existuje. Prokazované údaje jsou navíc zveřejňovány on-line.
  • Podnikatel je povinen nakládat s vytěženou zeminou jako s odpadem včetně související administrativy, i když se zákon o odpadech nevztahuje na vytěžené neznečištěné zeminy.
  • Fyzioterapeuti jsou povinni mít v ordinaci ledničku, dvě nášlapné váhy a velké zrcadlo.

 

Rubriky:

Komentáře

*
*
Překročil(a) jsi maximální délku komentáře o 0 znaků.
*  captcha
Nikdo nekomentoval.
 

PAŘÁT dnes   Přidejte si nás na Facebooku

 

 

Komodity a deriváty ze stránek Kurzy.cz

 

Zlato - graf ceny

 

RUB/CZK - graf kurzu
Kurzy měn ze stránek Kurzy.cz

Poslední komentáře

  • Ten, co to cáluje:

    A před měsícem mexickej červotoč?

  • Petr:

    Klídek a hadr na čelo - nějaký exot ho...

  • n:

    Vzali nám předsedu nebo nevzali.... https://www.nov...

  • *antibuzna*:

    Samozřejmě, že volby budou. Hnutí ANO...

  • n:

    Stačí si poslechnout poslední vysilání...