Vážené dámy a pánové,
Michal Mejstřík:
Zdravé veřejné finance- originál projev
Proč si neustále klademe otázku co dělat s rychle rostoucí zadlužeností státu? Kde hledat východiska z této situace ?
Krize ve světě se nejprve projevila v problémech bank ze soukromého sektoru a to nikoliv v České republice. Obava z domino efektu vedla vlády k masivní pomoci státu bankám – narostl dluh těchto států.
Následně se finanční krize projevila v poklesu většiny světových ekonomik včetně ČR. Obyvatelé i vlády opět hledaly východisko ve státu a jeho stimulačních balíčcích na podporu růstu ekonomiky. Dále rapidně vzrostly dluhy států pokud nedisponovaly rezervami jako Finsko, Norsko či Čína.
Všechny tyto nově vzniklé i staré dluhy států je však třeba nějak profinancovat. Překvapivě pro mnohé, kteří bezmezně důvěřují intervencím státu se krize financování soukromého sektoru přelila do krize financování veřejného sektoru. Přitom v plné nahotě odhalila dlouho přehlížené problémy veřejných rozpočtů jak vyspělých, ale zejména mnoha rychle se rozvíjejících států, které se s novou situací jen těžko vyrovnávají. I pro nás je poučné, že se ukázalo, jak mnoho států a jejich politických representací (z různých částí politického spektra) řešilo v minulosti každý problém z vypůjčených peněz, jak zřejmě nadměrně urychlovalo svůj přirozený růst a jeho velkorysé rozdělování do spotřeby na úkor budoucích generací, jak zakrývalo svoji nekonkurenceschopnost, jak hřešilo na dočasný přebytek zdánlivě levných fondů. Na prahu roku 2010 se pod náporem nových dluhů zjevily nevídané účetní triky vlád, které se v minulosti obracely na banky, aby před voliči i investory skryly nově vzniklé dluhy jejich odsunutím do budoucnosti. Jak vidíme v mezinárodním odborném tisku nejenom Řecko a jiné okrajové země Eurozóny, ale např. i Belgie si půjčovaly proti budoucím nejistým daňovým výnosům, využívaly různé techniky měnových swapů a účetních triků nedostatečně (?) odražených v platném statistickém vykazování.
Vyjevené staré i nové dluhy vytvářejí na dluhovém trhu strmě rostoucí nabídku nových státních dluhových instrumentů v historicky nevídaných rozměrech . V roce 2010 se očekávají státní emise USD 5500 mld , neboli více než dvojnásobek předkrizové úrovně, což vytváří nesmírnou konkurenci na dluhopisovém trhu nejenom státních ale i soukromých cenných papírů . Vzrostla nervozita západních i asijských investorů, kteří jsou ochotni investovat do stále rizikovějších státních cenných papírů jen za cenu vysokých rizikových prémií. Náklady na obsluhu dluhu tak strmě rostou nejenom u vysoce zadlužených vyspělých států jako je VB, ale zejména okrajových států eurozónyjako je Řecko, Portugalsko. A to ještě v posledních dnech došlo k určitému zmírnění napětí díky politické intervenci eurozóny.
Navíc ke krátkodobým problémům zadlužení přistupuje dlouhodobý problém iniciovaný neschopností vlád zastavit stárnutí populace spoléhající na státní penzijní programy. Nejde jenom o penzijní systémy, ale i o relativně klesající objem celkových úspor obyvatel v aktivním věku díky jejich klesajícímu podílu. Méně úspor stojí proti rostoucí potřebě financování dluhu.
Je to pro nás problém ? Ano , mnoho analytiků upozorňuje , že bude docházet k vytlačování či alespoň zdražování státních dluhopisů evropských zemí mimo eurozónu, pokud nebudou schopny investorům prokázat pořádek ve svých veřejných financích i do budoucna podlouženou konkurenceschopností. Stejně tak již dnes vytlačují vysoce výnosné, rizikové státní dluhopisy soukromých firem či je zdražují. To je špatná zpráva pro budoucí rozvoj.
Nervozita investorů v posledních dnech rezonuje i na straně vlád, které se začínají obávat začarovaného kruhu. Např. kancléřka Merkelová již upozorňuje , abychom se si banky daly pozor na riskantní dluhy , aby se vyhnuly riskantním operacím, aby se neopakovala historická situace, kdy špatná aktiva musela být zachraňována státem. Současně apelovala na Řecko aj. aby si daly dohromady své rozpočty a nekontaminovaly prostředí dluhopisů.
A my, Česká republika jsme malou otevřenou ekonomikou. Nejsme zemí s enormní produktivitou a vysokými příjmy, akumulovaným kapitálem jako USA či Německo. I my jsme ovlivnitelní situací na mezinárodních finančních trzích, jakkoliv jsou zdroje domácích bank v domácí měně značné. I k nám se může přelít cena duhopisů do nákladů obsluhu dluhu. Je těžké nafukovat domácí poptávku, pokud jsme v zásadní míře závislí na zahraniční poptávce. Kde roste – v Číně,…?
Jak jsem uvedl pokud si chceme zachovat důvěru obyvatel i investorů musíme se opřít o co možná vyrovnané rozpočty, rozumný růst podpořený konkurenceschopností (tam jsou dnes problémy okrajivých států eurozény).
Máme-li se spolehnout pouze na zvýšení konkurenceschopnosti , kde zatím podle všech zahraničních žebříčků nevycházíme nejlépe zbývá nám mnoho práce na straně zefektivnění státu, zachování dobrých podmínek pro rozvoj soukromého podnikání , pro vznik inovací vzdělání…
Opřít se tedy o dvě nohy – obnovení vyrovnaných veřejných rozpočtů nesmí podvázat rozvoj konkurenceschopnosti.
Komentáře