Měli bychom se vrátit ke zločinům, které se udály před zahájením stavby přes České středohoří. Osobně jsem upozorňoval snad všechny ministry na zločiny, které se ve výstavbě staly. A nebýt závalu, smáli by se nám dodnes. Kolik času strávil na jednáních starosta Velemína Skalický snad ani nejde spočítat.
Opět že to není laciná reklama, ale že jsme měli v ruce všechny trumfy, kdežto oni moc, peníze a demagogii, lze snadno dokázat. Osobně jsem se podílel, inicioval a řídil demonstrace. A nebýt sesuvu, byly by platné jak mrtvému zimník, jak se říká.
A zde jsem oslovil už Bůh ví kolikátého ministra: čtěte pozorně, data jsou přesná! Marná byla snaha, že jsme měli dokumenty o zfalšování silnic, výpočtů a měření. Nebýt sesuvu, tak...
Naše milá dálnice D8
A proč milá? Protože nikde není žádná dálnice tak hýčkaná, jako je tato. Zatímco Gotthardský tunel, který měří 57 kilometrů, se razil dlouhých 11 let, dálnice D8 příští rok slaví výročí. Slaví slavné výročí. Této dálnici, která bude měřit 92,2 km, bude příští rok 30 let. Začala mezi Trmicemi a Řehlovicemi na Ústecku. Těchto prvních 4,5 kilometrů vznikalo šest let, zahájení bylo v dubnu 1984.
Tragikomická část přes České středohoří
Tato etapa snad předstihuje všechny nešvary, vyskytující se v České republice. Lži, podvody, korupce, trestní oznámení, manipulace s občany. Osobně bych se přimlouval u ministra a ředitele ŘSD, aby se zpracovala studie (objektivní) z této dřevní doby obnovy trhu a vše se důsledně předalo k učebnicové metodě špatnosti. Já Petr Pokorný jako „bojovník proti dotacím“ žádám o uvolnění peněz na studii a poučení. To snad za to stojí.
Prostudoval jsem opět dokumenty od roku1995. A nevím, co bylo dobře. Musím dát Miroslavu Patrikovi v počátcích za pravdu. Lhalo se lidem, manipulovalo se s občany, studie byly pokřivené, lživé, divný „Horní zákon“, záhadné či popletené povolení Kamenolomu Dobkovičky, podpisové akce na lživých podkladech, divné výpočty a nemá cenu popisovat dál. Možná se další objeví. Snad vše bylo špatně. A do toho se i poctiví učili vyjednávat a část zneužívala. Poznejme minulost.
Byly navrhovány dvě varianty
Přes Slané, druhá přes Středohoří. Dnes vidíme, že tunel by byl nadčasový. Bohužel nikdo s nikým nejednal. Patrik (Děti Země), musíme si přiznat, byl odstaven. A nejenom Patrik. I lidé, kteří žádali návrh k jiné variantě. Dnes, v přelidněných krajinách a zbytcích přírody, se svět snaží dostat dopravu pod zem. Tehdy byli umlčeni. A faktem je, že dodnes se politická reprezentace nejenom Patrikovi, ale i běžným obyvatelům, za tyto původní postupy neomluvila. A ona poctivá a seriózní studie by to mohla napravit.
Ale nyní jsme už jinde
Vláda v roce 1993 předpokládala, že dálnice 16,4 kilometrů přes Středohoří bude otevřena v roce 2000. Stavba začala na podzim 2007 a není hotova dodnes. V roce 2005 byla situace na obslužných silnicích včetně spuštění Kamenolomu Dobkovičky tak neúnosná, že jsme sepsali petici a v roce 2006 bylo založeno občanské hnutí. Kolotoč přes ministry Slamečky, Bublany, Šimonovské, Řebíčky až do dneška a peripetie kolem netřeba rozvádět. Včetně dokázání, že MÚK Dobkovičky nemá žádná negativa, pouze pozitiva. Vypadá to, že po třiceti letech se devadesát kilometrů dálnice dostaví. Ale za jakou cenu?
Pro občany se jen tak vyhodí suma, že dálnice se prodražila o několik miliard. Ale neměli bychom znát viníky a ukázat na ně prstem? A jak byla vytížena justice, právníci externí a interní z ŘSD, kolik stály soudní výlohy a zda to všechno muselo být?
Ukažme si, co tyto soudní procesy obnáší alespoň na dvou příkladech
Jenom v úseku 16,4 kilometrů přes Středohoří bylo projednáváno na stovky soudních rozhodnutí, odvolání, kasačních stížností až podání k Ústavnímu soudu. Dva z nich:
Odkladný účinek nebyl přiznán (proti usnesení podána kasační stížnost – odmítnuta)
Rozhodnutí 1. rozsudek ze dne 27.04.2005 o zamítnutí žaloby
2. rozsudek ze dne 22.09.2008 o zamítnutí žaloby
3. rozsudek ze dne 17.06.2010 (právní moc 30.07.2010) o zrušení napadeného rozhodnutí a rozhodnutí prvoinstančního spr. orgánu
Kasační stížnost 1. podalo o. s. Děti Země proti rozsudku ze dne 27.04.2005 – stížnosti vyhověno dne 14.02.2008
2. podalo o. s. Děti Země proti rozsudku ze dne 22.09.2008 - stížnosti vyhověno dne 20.05.2009
Aktuální stav soudní řízení skončeno, pravomocně zrušeno napadené rozhodnutí i rozhodnutí prvoinstančního spr. Orgánu
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Žalované rozhodnutí Rozhodnutí o odvolání proti rozhodnutí o udělení výjimky dle § 56 ze zákazu zásahu do biotopů, poškozování a ničení zvláště chráněných
(ohrožených) druhů rostlin a živočichů ze dne 4.6.2004
Podáno dne 20.4.2006
Rozhodnutí rozsudek ze dne 29.5.2009 o zrušení napadeného rozhodnutí
Opravné rozhodnutí 1. MS v Praze vydal dne 7.9.2009 první opravné usnesení ke svému rozsudku ze dne 29.5.2009
2. MS v Praze vydal dne 9.4.2009 druhé opravné usnesení ke svému rozsudku ze dne 29.5.2009
Kasační stížnost 1. kasační stížnost podána ŘSD ČR dne 21.9.2009, spolu s návrhem na přiznání odkladného účinku podaným dne 16.12.2009
2. kasační stížnost proti opravnému usnesení ze dne 09.04.2010 podána ŘSD ČR dne 22.4.2010;
3. kasační stížnost proti rozhodnutí ze dne 29.05.2009 podána MŽP
Rozh. o kasační stížnosti 1. rozhodnutí NSS ze dne 9.12.2010 o zamítnutí kasační stížnosti ŘSD ČR proti opravnému usnesení ze dne 9.4.2010;
- rozsudek NSS ze dne 23.06.2011 o zrušení rozsudku MS v Praze ze dne 29.5.2009 a vrácení věci k dalšímu řízení, na základě kas. stížnosti ŘSD ČR a MŽP
Nové rozhodnutí rozsudek ze dne 31.8.2012 o zamítnutí žaloby
Aktuální stav na základě kasační stížnosti ŘSD ČR a MŽP zrušil NSS rozsudek MS v Praze a věc vrátil MS k dalšímu řízení (pozn. MŽP vydalo dne 13.07.2010 nové rozhodnutí o odvolání, kterým změnilo rozh. SCHKO ČS ze dne 5.5.2003; právní moc rozhodnutí 27.7.2010). MS v Praze rozsudkem ze dne 31.08.2012 žalobu zamítl.
Takovýchto žalob (viz ukázka výše) bylo podáno desítky. Navazuje málem nedopočitatelné ve stovkách množství odvolání. V současné době vedou ekologické organizace na stavbě D8 0805 Lovosice – Řehlovice 16 soudních řízení, v nichž žalují Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo dopravy, Krajský úřad Ústeckého kraje a Agenturu ochrany přírody a krajiny - Správu CHKO České středohoří. Poslední žalobu proti správnímu rozhodnutí souvisejícímu se stavbou D8 0805 Lovosice – Řehlovice podalo litoměřické občanské sdružení v září 2012.
Tento neuvěřitelný kolotoč rozjeli dva, tři lidé, ale především Miroslav Patrik z Dětí země. Za špatné úvodní projednání z výše popsaného lidé trpěli (a trpí) o deset let déle, mnoho lidí zaplatilo svými životy, obrovské škody na majetku a zdraví. O nárůstu cen by se snad ani nemělo kvůli emocím nahlas hovořit. Ano, asi to je částečná msta a přespřílišná ochrana životního prostředí, možná i zneužití. Ale ruku na srdce: podvodné a odfláknuté jednání s občany na počátku dostalo katastrofický, až absurdní nádech, chvílemi tragikomický. A dokážeme z výše (stručně) popsaného ukázat, kdo je křišťálově čistý a jeho jednání průzračné? Každopádně manuál by se měl vypracovat pro budoucnost a těchto chyb příště vyvarovat. (Podklady pro to jsou.)
Komentáře
Ministr Dan "Skanska" Ťok (BABIŠOVO ANO), generální ředitel Skansky (2008 až 2014), zajisté žertuje.
Jinak legendární francouzská firma EUROVIA CS staví tuto dálnici D8, zároveň se Českou republikou drze soudí o miliardy korun kvůli zvlněné dálnici D47 u Ostravy, kterou také stavěla, a navrch přiklepl EUROVII CS předchozí ministr dopravy Antonín Prachař (BABIŠOVO ANO) i zakázku bez soutěže na odstranění sesuvu za 72 milionů korun.