Jsa vychován informacemi o Janu Husovi, Kladivem na čarodějnice,
svůdnou Angelikou či dokonce Goyou, měl bych mít ucelený názor.
Přiznám se, nemám.
Samozřejmě že vím, jak vnikl unikát cyklu Caprichos a co za tím
vězí. Samozřejmě vím, jak byl upálen Jan Hus a co za tím vězí,
stejně tak vím, co znamená smilnit na Petrových kamenech. Přesto ve
mě hlodá stále více pochybností. Bylo základem skutečně jenom to,
co dnes nazýváme třídní boj a obavy, aby pravda nevyšla
najevo? Co když je vše jinak?
Fanatismus názoru a protinázoru, který vede až k
davovému šílenství s touhou vidět krev nebyl pouze doménou fašistů
a komunistů. Byly doby, kdy popravy měly zamluvené v prvních řadách
především ženy a děti. O gladiátorech snily celé zástupy žen. Proč
teda skutečně na hranicích plála ženská těla, když boj a politika
byla převážně vyhrazena mužům?
Není nakonec založení klášterů jeptišek pouze pokusem zastřít
odchýlení žen, (mužů), jejichž jiná sexuální orientace byla v
dřívějších dobách tvrdě trestána? Nesouvisí s tím vším vymítání
ďábla, stejně tak, jako zakládání různých sekt a oddávání se
sexuálním orgiím, které dnes známe jako pornohrátky legálně v
křesťanství provozované? Jistě, plály hranice i jako
odstrašení nepohodlných a asi to nikdo nezpochybní. Ale
pokud se začteme i do kronik jako třeba v Píseň o vítězství u
Domažlic z Husitské kroniky Vavřince z Březové, narazíme na
Pikarťany, na velký problém Jana Žižky z Trocnova, na sexuální
orgie stejně jako ve starém Římě či pod Vesuvem v Pompejích a
nakonec lze vytušit, že tam, kde fanatismus dosáhl vrcholu davového
šílenství, nezbývalo nic jiného, než pro výstrahu zapálit hranici a
největšího šílence – vůdce zfanatizovaného davu – upálit.
Cituji: „Upadli někteří v tak velké šílenství, že
odhodivše šaty, chodili úplně nazí říkajíce, že jsou ve stavu
nevinnosti a že šaty byly přijaty pro hřích. A z toho šílenství se
domnívali, že nehřeší, jestliže se tělesně spojuje bratr se
sestrou. A jestliže některá počala, říkala, že počala z Ducha
svatého. Potom přijel Žižka a dal upálit v Klokotech u Tábora
šílence z řečené pikartské sekty. (50, někdo uvádí 24 a Petr Kániš)
A oni nechtěli upustiti od svých bludů, nýbrž vesele a s úsměvem
kráčeli do plamenů ohně, říkajíce , že budou kralovati s Kristem v
nebi.
Lze se upalování divit, když ani dnes po několika staletích se
nedokážeme za pomoci moderních prostředků a medikamentů s totálním
fanatismem vypořádat?
Co je však dodnes nejpřekvapivější? Že s šílenstvím a posléze
upalováním čarodějnic jsou nejenom v dnešní zábavné formě, ale ve
faktické podobě skutečných hranic středověku spojeny především
zástupkyně něžného pohlaví – ženy. Proč? Bude někdy někdo na to
znát skutečnou a pravdivou odpověď?
Komentáře