Moje odlišné stanovisko směřuje do I. výroku
nálezu, jímž bylo zrušeno ustanovení § 30 odst. 2 písm. d)
zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění zákona č.
367/2011 Sb. Mám za to, že návrh na zrušení tohoto ustanovení měl
být zamítnut, a to z důvodů, které následují.
x x x
Citované ustanovení podle mého názoru v testu racionality
obstojí.
Za zcela nepřípadné předně pokládám podřazení veřejné
služby pod institut nucené práce.
Nucenou prací je jistě práce otrocká, neb otrok je nezřídka
pokládán za věc v právním slova smyslu, při nejmenším je
vlastnictvím svého pána.
Nucenou prací je práce nevolníkova, ten je glebae adscriptus a vůči
jeho novomanželce mívá vrchnost ius primae noctis.
Nucenou prací byla práce v nacistických koncentračních táborech či
sovětských gulazích, v nichž primárními cíli byly mučení a fyzická
likvidace uvězněných.
Nucenou prací byla práce při stavbě branického Mostu inteligence,
jež měla být ukázkově dehonestující pro „třídního nepřítele“
komunistického režimu.
Nucenou práci mohla v konkrétních případech vyvolat i hrozba
aplikace skutkové podstaty trestného činu příživnictví, zařazeného
do socialistického československého trestního zákona.
x x x
Je snad odteď analogicky nucenou prací činnost studenta,
který během týdenní služby myje ve škole tabuli a nosí z kabinetu
biologie do třídy kostlivce?
Není nucen k práci přehlasovaný člen společenství vlastníků
jednotek, který pak zdarma myje schody a čistí zábradlí v domě, v
němž bydlí?
Jak vyhodnotit pokyn skautského vůdce, aby táborník, jehož pobyt v
táboře rodiče platí, kopal latrinu, zatímco jiní mají „jenom“
škrábat brambory?
Je práce těch, kteří stavěli či staví svépomocí, aby mohli bydlet,
nucenou prací?
Smí ještě vůbec rodič vyzvat patnáctiletého potomka, aby pomáhal
stařenkám nosit tašku s nákupem?
Není konečně pro někoho subjektivně nucenou prací jakákoliv
práce?
x x x
Nemohl jsem si neuvědomit, že „My, občané České republiky v
Čechách, na Moravě a ve Slezsku, v čase obnovy samostatného českého
státu, věrni všem dobrým tradicím dávné státnosti zemí Koruny české
i státnosti československé, odhodláni budovat, chránit a rozvíjet
Českou republiku v duchu nedotknutelných hodnot lidské důstojnosti
a svobody jako vlast rovnoprávných, svobodných občanů, kteří jsou
si vědomi svých povinností vůči druhým a zodpovědnosti vůči celku,
jako svobodný a demokratický stát, založený na úctě k lidským
právům a na zásadách občanské společnosti, jako součást rodiny
evropských a světových demokracií, odhodláni společně střežit a
rozvíjet zděděné přírodní a kulturní, hmotné a duchovní bohatství,
odhodláni řídit se všemi osvědčenými principy právního státu,
prostřednictvím svých svobodně zvolených zástupců přijímáme tuto
Ústavu České republiky.
V rámci úvah o dobrých tradicích dávné státnosti zemí Koruny české
se mi vybavil počin státníka, jehož přední učenec té doby Vojtěch
Rankův z Ježova v projevu nad jeho rakví označil přídomkem pater
patriae. Běžně je arciť českým dětem čten následující příběh:
„Za panování císaře a krále Karla IV. udeřila v české zemi
veliká neúroda. A protože v patách za neúrodou přicházívá vždycky
hlad, začaly se brzy plnit žaláře a vězení, neboť mnozí chudáci z
hladu a nouze si opatřovali chléb krádeží. Zanedlouho se
to dozvěděl sám císař, dal svolat své úředníky a soudce a zeptal se
jich, zda si skutečně zaslouží trest každý, kdo krade, jen proto,
aby neumřel hladem.
Úředníci tehdy sborem prohlásili, že krádež je krádež a že zloděj
musí být vždycky a za všech okolností potrestán, ať má pohnutky ke
svému činu jakékoli, avšak našly se v tom zástupu i hlasy, které
dodávaly, že je možné lépe krást než umřít hladem.
Císař a král se nad těmi slovy zamyslil a pak prohlásil.
„Taková řeč se mi nezamlouvá. Lépe by bylo, kdyby chudáci
ani netrpěli hladem, ani nekradli, a když nebudou mít hlad, nebudou
ani krást. Odstraňme proto hlad a ubude krádeží a
zlodějů.“
Nedlouho poté se shromáždil na hradním nádvoří velký zástup chudého
lidu, a všichni krále prosili, aby jim pomohl z bídy. Král vyslechl
stížnost i prosbu, pozval je na příští den a přikázal svým
služebníkům, aby připravili na dřevěné stoly polévku i dostatek
chleba. Když se tak stalo a všichni se najedli, pravil k nim
král:
„Připravil jsem vám dílo, které vás obživí, abyste nemuseli trpět
nouzí. Jděte za mými úředníky, ti vás zavedou na místo, kde najdete
všichni práci a obživu.“
Úředníci pak odvedli celý zástup na Petřínský vrch a tam oznámili,
že císař přikázal vystavět dlouhou zeď, jež by začínala u
hradčanských zdí nad Bruskou a táhla se podle Pohořelce a Strahova
po vrchu Petřínu až k východu, kde by strmě spadala dolů k
řece.
Dali se hned do práce; někteří lámali kámen, jiní míchali písek,
vápno a maltu, ještě jiní přidávali velké kamenné kvádry a kladli
je do městské zdi a uživili se všichni – zedníci i pískaři,
skalníci i ostatní – po celé dva roky, dokud nebyla největší nouze
z neúrody zažehnána. Za svou práci nebrali peníze, ale dostávali
šaty, obuv a chléb pro sebe i své děti.“
(srov. V. Cibula, Pražské pověsti. Praha: Panorama, 1983, str.
331-332).
x x x
V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 53/04 ze dne 16. října 2007 (č. 54/2009
Sb.) Ústavní soud vyslovil, že „v oblasti práv hospodářských,
sociálních, kulturních a menšinových, v nichž je stát začasto
povinován k aktivním zásahům, … disponuje zákonodárce logicky
mnohem větším prostorem k uplatnění své představy o přípustných
mezích faktické nerovnosti uvnitř ní. Volí proto preferenční
zacházení mnohem častěji.“
Namístě by bylo opět, jako tomu bylo i v případě nálezu sp. zn. Pl.
ÚS 20/09 ze dne 15. listopadu 2011 (č. 36/2012 Sb.), přidržet se
principu minimalizace zásahu při konzistentní aplikaci testu
racionality.
Ze zamítavého nálezu Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 54/10 ze dne
24. dubna 2012 (č. 186/2012 Sb.), týkajícího se karenční lhůty, se
k pravidlům provedení testu racionality mimo jiné podává:
„Prvním krokem přezkumu v rámci tohoto testu je vymezení smyslu a
podstaty sociálního práva, ve zkoumaném případě práva na přiměřené
hmotné zabezpečení při nezpůsobilosti k práci ve smyslu ustanovení
čl. 30 odst. 1 Listiny. V obecné rovině je podstatou a smyslem
(jádrem) tohoto práva zajištění určitého minimálního hmotného
standardu postačujícího k vedení důstojného života v případech, v
nichž zaměstnanec není způsobilý obstarávat si v důsledku nemoci
obživu vlastní prací.
Povinnost státu zajistit tento standard nelze však z ústavního
pohledu vnímat jako povinnost poskytovat jednotlivcům sociální
plnění v nejvyšší možné (ekonomicky udržitelné) míře, nýbrž pouze
jako povinnost zajistit, aby výše, frekvence a povaha těchto plnění
zajistily již zmíněný sociální standard. Zda a případně za jakých
podmínek budou poskytována plnění další, jdoucí nad rámec tohoto
standardu, závisí zásadně (tj. s výjimkou porušení pravidel
stanovených v následujících krocích testu) na uvážení zákonodárce,
do něhož Ústavnímu soudu nepřísluší vstupovat. K tomuto závěru
ostatně Ústavní soud dospěl již i v derogačním nálezu sp. zn. Pl.
ÚS 2/08 (viz výše), podle něhož: „Je nepochybné, že Listina
zavazuje v oblasti sociálních práv stát k pozitivnímu jednání a k
zajištění ochrany těchto práv. Obsahem této povinnosti
státu je zajistit subjektům těchto práv jistý minimální sociální
standard, a nikoliv adekvátní životní standard v souladu s jejich
požadavky, jak je těmito subjekty někdy mylně vnímáno a
požadováno.“
Troufám si tvrdit, že analogicky tomu je i v souzeném
případě.
x x x
Si duo faciunt idem non est idem.
Podstatným faktorem je podle mého názoru rovněž povaha státu a
režimu, v němž je právní úprava, dotýkající se sociálních práv,
aplikována.
Spojené státy americké byly z mého pohledu v období Rooseveltova
New Dealu demokratickým právním státem. O této době bylo mimo jiné
napsáno:
„První z Rooseveltových akcí k zdolání nezaměstnanosti … bylo
zřízení t. zv. Občanských nebo též Civilních sborů na ochranu
přírody (Citizens´ nebo Civilian Conservation Corps – C. C. C.),
určených k odstranění nezaměstnanosti mezi americkými mladými muži.
Přijata kongresem 31. března 1933, počala se hned provádět. 5.
dubna jmenoval president Výkonný výbor …, současně byl zřízen Výbor
poradní, sestávající ze zástupců ministerstva války, zemědělství,
vnitra a práce, a celá akce byla dotována počátečním obnosem 10
milionů dolarů. Sledovala nejen opatření práce pro americký mužský
dorost, nýbrž hleděla čelit i přírodním škodám, způsobeným
nerozumným hospodařením s národním přírodním majetkem, jakož i
podchytit americkou mužskou mládež zdravotně, tělesně i morálně.
„Zabíjíme dvě mouchy jednou ranou,“ vyslovil se o akci
Roosevelt. „Poskytujeme podporu, kde je jí třeba a zároveň dáváme i
práci. Lesy potřebují lidi a lidé potřebují práci, kterou lesy
potřebují.“
Do akce byli zahrnuti všichni nezaměstnaní mladí muži ve věku od 17
do 28 let, při čemž se každý z nich musil zavázat, že zůstane ve
službě po 6 měsíců, vyjma, že by byl propuštěn dříve. Nejprve šli
všichni do pravidelných vojenských táborů, kde byli podrobeni
lékařské prohlídce, pak krátce vycvičeni a vybaveni oděvy a
potřebným náčiním. Odtud pak odcházeli ve skupinách po 100-200
mužích do několika pracovních táborů, zřízených po celé Unii,
hlavně v národních lesích, kde nejprve bydleli ve stanech, později
v dřevěných barácích, které si sami postavili. První takový tábor
byl zřízen 17. dubna 1933 v George Washington National Forest ve
Virginii, další následovaly ve všech státech. Počátkem července
1933 čítala „lesní armáda“ již 250 000 mužů, byla však dále
rozmnožena, neboť do akce bylo během doby přibráno 25 000 t. zv.
„místních zkušených mužů“, tj. nezaměstnaných příslušného kraje,
znalých lesní práce, a dalších 25 000 válečných vysloužilců –
všichni za týchž podmínek jako mladí muži, pouze s výjimkou, že pro
ně neplatilo věkové omezení. V létě 1935 čítaly pracovní tábory na
půl milionu členů, pak byl jejich počet omezen na 350 000.
Dohled v táborech, kde se počet mužů postupně ustálil na 200
členech, byl v rukou vojenských a vykonávali jej armádní záložní
důstojníci. Na práci pak dozírali odborníci z ministerstev
zemědělství a vnitra. Práce, které se prováděly jak na státní, tak
soukromé půdě a ve federálních lesích a parcích, spočívaly zejména
v péči o lesní porost a v boji se všemi škůdci. Lesy se prořezávaly
a zbavovaly uschlých větví, stavěly se lesní cesty a stezky, na
půdě předem vypálené a připravené se vysazovaly nové stromky;
zakládaly se protipožární rozluky, tj. kolmo na směr, odkud hrozilo
nebezpečí případného lesního požáru se do lesa méně odolávajícího
ohni, např. borovicového, sázely dřeviny odolnější, listnaté;
stavěly se ochranné hráze, stráně se upevňovaly keři a stromovím,
bojovalo se proti lesnímu hmyzu a lesním nemocem. Kromě toho však
stavěli členové lesních táborů i telefonní linky, dále silnice a
železniční tratě. Pracovní doba obnášela 40 hodin týdně, tj.
uplatňoval se 5 denní pracovní týden, po práci se pak v táborech
pečovalo o rekreaci i o vzdělání, zejména se věnovala pozornost
vyučování různým řemeslům. Každý tábor pak měl i svůj dohled
lékařský.
Plat příslušníků táborů obnášel 30 $ měsíčně, při čemž mladí muži
byli povinni posílat 25 $ svým rodinám. Prakticky se věc prováděla
tak, že zmíněná částka byla rodině mladého muže poukazována přímo
šekem finančního oddělení ministerstva války ve Washingtonu…“
(srov. J. Matoušek, Spojené státy americké. Hospodářsko-politický
vývoj národa. Praha: Fr. Borový 1948, str. 303-304).
Nutno dodat, že přibližně v téže době si „Richard Nixon, chudý
student práv na Dukeově univerzitě, našel s pomocí místní pobočky
Národní správy pro mládež práci za pětatřicet centů na hodinu.“
(srov. G. B. Tindall, D. E. Shi. Dějiny států. USA. Praha:
Nakladatelství Lidové noviny, 1994, str. 567).
Jednoduché zadání početního příkladu zní:
1) Kolik hodin při Nixonově mzdě měli mladí muži zaplaceno cash a
kolik hodin naopak měsíčně odpracovali v pracovních táborech bez
přímé odměny?
2) Kolik hodin při Nixonově mzdě zůstalo měsíčně nezaplaceno
„místním zkušeným mužům“, kterým byla vyplácena celá částka 30 $
měsíčně?
Nutno dodat, že tehdy jinak vcelku aktivistický Nejvyšší soud USA
protiústavnost právní úpravy, podle níž se vše odehrávalo, tj.
zákona na odstranění nezaměstnanosti (Unemployment Relief Act),
nevyslovil.
Nebyl tedy v meziválečných Spojených státech amerických v rámci
realizace legitimního cíle racionálně upřednostněn právě cíl?
Neposloužil mimo jiné „zákonný prostředek použitý k jeho dosažení“,
byť se stoprocentně zdá českému „mamánkovi“ poněkud drsný, k tomu,
že se New Deal zdařil?
x x x
V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 54/10 Ústavní soud vysvětlil, že zabránění
zneužívání nemocenských dávek je pro účely testu racionality
legitimním cílem.
Kladu si otázku, kdo za co může.
To, že jsem občas revizorem dotazován, zda mám platnou
jízdenku, mě může subjektivně urážet. Bylo by ale potřeba revizorů,
kdyby nikdo nejezdil „na černo“?
Museli bychom si na letišti zouvat před průchodem rámu boty,
nebylo-li by mimo jiné událostí 11. září?
Nemohou snad za revizora černí pasažéři a za přijetí posuzovaného
ustanovení ti, kteří zneužívali podpory v nezaměstnanosti?
Může snad za vše, včetně uchazečovy ztráty zaměstnání, právě a
pouze ona úřednice z úřadu práce, reprezentující stát, jehož jsme
občany a jemuž platíme daně?
Sluší se presumovat její neschopnost, úmyslnou libovůli a svévolné
jednání?
Neposkytuje snad stát uchazeči o zaměstnání žádné plnění? Není úřad
práce primárně zřízen k tomu, aby pomáhal uchazeči o zaměstnání
nalézt zaměstnání?
Proč by nemohlo platit i zde do ut facias?
Je vyloučeno vzít v potaz, že uchazeč měl a má i jiné možnosti
hledání zaměstnání než prostřednictvím úřadu práce?
Jaká bývá provize soukromé agentury, která zprostředkuje
zaměstnání?
Kontraktační povinnost ve vztahu k veřejné službě nevzniká ze
zákona každému nezaměstnanému, ale jen tomu, kdo zvolí cestu
hledání zaměstnání prostřednictvím úřadu práce.
To, zda by uchazeč o zaměstnání, který skutečně chce s pomocí úřadu
práce zaměstnání najít, podstoupil veřejnou službu, nikterak
neovlivní to, zda je či není pro něj práce k nalezení.
Je lépe čekat v aktivitě nebo pasivitě?
Řečeno slovy Rooseveltovými, nezaměstnanost je „narkotikum
nenápadně ničící lidského ducha.“ (srov. G. B. Tindall, D. E. Shi.
Dějiny států. USA. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 1994, str.
566).
Který z typů veřejných služeb, uvedených demonstrativně v
ustanovení § 18a zákona č. 111/2006 Sb., o hmotné nouzi, ve znění
zákona č. 366/2011 Sb., ohrožuje lidskou důstojnost?
Ohrožuje snad některá z tam uvedených činností i důstojnost toho,
kdo ji jinak koná v pracovněprávním vztahu?
x x x
Podle ustanovení § 30 odst. 2 písm. d) zákona č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti, ve znění zákona č. 367/2011 Sb., byl časový rozsah
nabízené veřejné služby nejvýše 20 hodin týdně. Dvacet hodin týdně
představuje horní hranici, nikoliv kogentně daný rozsah veřejné
služby.
Pro posouzení důvodnosti odmítnutí nabídky vykonávat veřejnou
službu, jsou zákonem dána seznatelná pravidla.
V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 20/09 Ústavní soud v analogické věci k
tvrzené nerovnosti subjektů uvedl:
„Argument, že napadené ustanovení je nespravedlivé a zakládá
nerovnost mezi jednotlivými příslušníky bezpečnostních sborů podle
toho, kolik kdo z nich odslouží hodin přesčas, neobstojí. Před
zákonem mají v zásadě všichni příslušníci bezpečnostních složek po
novele provedené zákonem č. 530/2005 Sb. rovné postavení, k
nerovnosti např. z důvodu diskriminace by mohlo dojít až v
konkrétních případech, kdyby třeba tentýž velitel přiděloval dvěma
příslušníkům přesčasové služby diametrálně odlišně co do počtu
odsloužených hodin.“
Zejména za situace, kdy ve správním soudnictví jsou aktuálně
konkrétní případy podle konkrétních skutkových okolností posuzovány
a příslušníkům bezpečnostních sborů je tak poskytována soudní
ochrana, nemohu souhlasit s odst. 257 odůvodnění nálezu.
Posuzovaná právní úprava dávala dostatečný prostor pro správní
uvážení a soudní přezkum. Mělo-li by být jakékoliv ustanovení
zákona zrušeno pro obavu z libovůle a svévole toho, kdo jej má
aplikovat, pak by neobstála žádná právní norma. Správní uvážení
nelze kasuisticky spoutat tak, aby uvažujícímu nezbyl pro úvahu
žádný prostor.
I zaměstnanec v pracovním poměru může být fakticky diskriminován,
má však procesní prostředky obrany. Neměli jsme vlastně namísto
přijetí nálezu sp. zn. II. ÚS 1609/08 ze dne 30. dubna 2009 (N
105/53 SbNU 313) raději rovnou zrušit celý zákoník práce?
Není na veřejném ochránci práv, aby zasahoval tam, kde se veřejná
správa neřídí principy dobré správy?
V řízení nebylo prokázáno, že by se posuzovaná právní úprava minula
zamýšleným účinkem. Věc by si zajisté vyžádala minimálně sesbírání
a analýzu statistických dat.
V nálezu sp. zn. Pl. ÚS 1/08 ze dne 20. května 2008 (č. 251/2008
Sb.) Ústavní soud v analogických souvislostech ostatně uvedl:
„Není případné, aby Ústavní soud vyvozoval derogační konsekvence
již nyní a plošně (tedy ve vztahu ke všem regulačním poplatkům),
již proto, že tato analýza (doposud) neexistuje. Stejně nepřípadné
by bylo, pokud by Ústavní soud zmíněnou analýzu nyní sám v rámci
dokazování v řízení o abstraktní kontrole normy prováděl. Ve svých
důsledcích by tím Ústavní soud pro futuro (vzdor principu
zdrženlivosti) připustil, že bude v každém jednotlivém případě na
návrh analyzovat vždy krátce po nabytí účinnosti toho či onoho
zákona, jaké ten má (nebo jaká jeho jednotlivá ustanovení mají), a
to z rozličně myslitelných úhlů pohledů, dopady. Tím by se však
dostal Ústavní soud do nebezpečné pasti nejen proto, že při
obstarávání podkladů pro takovéto analýzy musil by se spoléhat na
moc výkonnou (popř. zákonodárnou), ale především proto, že by tím
(při realizaci uvedených analýz vzápětí po přijetí nové zákonné
úpravy čehokoliv) zřetelně vstupoval na politické kolbiště a stával
se namísto plnění role ochránce ústavnosti pouhým kontrolorem či
analyzátorem dopadů právních úprav. Je tedy primární povinností
zákonodárce přizpůsobovat (byť přechodný) reformní právní stav
faktickým zjištěním, která budou v procesu aplikace zákonných
ustanovení učiněna. To tím spíše, pokud by snad byly specifické
nepřípustné účinky reformy veřejných financí zjištěny u určitých
společnými znaky vymezitelných skupin obyvatel, nikoliv jen
náhodných jednotlivců.
Z výše uvedeného je zřejmé, že abstraktní přezkum zákona nemůže
teoreticky přezkoumat a spolehlivě vyloučit všechny jeho myslitelné
účinky do osobní sféry adresátů norem. Takové případné individuální
zásahy jsou však pochopitelně i nadále reparovatelné standardními
postupy včetně ústavní stížnosti.“
Dojde-li k názorové neshodě amicorum curiae, který ex amicis je
potom amicus optimus?
x x x
Lze tedy uzavřít, že ústavní úprava sociálních práv ponechává
zákonodárci poměrně (i když nikoliv bezmezně) široké pole
působnosti, pokud jde o nastavení jeho zákonných parametrů.
Posuzovaná úprava prošla v mých očích testem rozumnosti, který tu
je měřítkem ústavnosti, neboť nezasahuje do samotného jádra
navrhovateli naříkaných sociálních práv, sledovala legitimní cíl a
k dosažení tohoto cíle zvolila racionální, a nikoliv svévolné
prostředky.
Lehkoživkům, kvůli nimž byla mimo jiné právě zrušená právní úprava
přijata, aby nadále nemohli jako pijavice vysávat veřejné finanční
zdroje, Ústavní soud bohužel vyslal signál přibližně tohoto
znění:
„Až se zítra před polednem probudíte, můžete si v televizi bez obav
a v klídku sledovat poněkud přisprostlou reality show a popíjet při
tom lahváče. Narušit tuto pohodičku smí už jen zavolání kamarádů,
nabízejících finančně zajímavou fušku…“
This is our Great Constitutionality…
Stanislav Balík
soudce Ústavního soudu
Komentáře