V Chráněné krajinné oblasti Českého středohoří se ve středu
9. května 2012 opět naplno roztočila kola ekonomického růstu, neboť
pro poslední téměř čtyři kilometry dálnice D8 bylo vydáno chybějící
územní a stavební rozhodnutí. Nesmíme ovšem zapomenout, že na frak
přitom dostaly demokratické principy, neboť stát po celou dobu
jejího schvalování v letech 1993 až 2012 porušoval své vlastní
zákony a z účasti opakovaně škrtal vlastní občany.
Úvodem zkusme připomenout některé obecnější skutečnosti. Pak si
připomeneme ostudné peripetie selhání demokratického režimu při
schvalování dálnice D8, abychom si uvědomili, že nakonec jsou
paradoxně jakoby všichni spokojeni: jedni mají svou dálnici a druzí
zase pravdu.
Málokdo by dnes asi dokázal vyjmenovat všech sedm požadavků výzvy
Několik vět, která v létě roku 1989 nečekaně spustila mohutnou
petiční aktivitu občanů ČSSR a kterou do pádu totalitního režimu
(jak se dnes mýticky vypráví) v listopadu téhož roku podepsalo
kolem čtyřicet tisíc občanů. Šestý bod byl tento: „Aby byly všechny
chystané a uskutečňované projekty, které mají natrvalo změnit
životní prostředí v naší zemi a předurčit tak život budoucích
generací, neodkladně předloženy k všestrannému posouzení odborníkům
a veřejnosti.“
Dnes, po více než dvaceti letech, se ti, kdo tento demokraticky
zcela legitimní požadavek „bez bázně a hany“ naplňují svou
každodenní veřejnou angažovaností, dostávají do potíží a až na
okraj masy „spořádaných a poctivě pracovitých“ občanů. A netýká se
to jen práv na ochranu přírody, životního prostředí či veřejného
zdraví, ale také práv lidských, občanských, sociálních, pracovních,
zvířecích...
Je až s podivem, že „malý český člověk“ (a možná i jiný,
přijmeme-li za východisko existenci takové průměrné občanské
entity) neustále hledá a spoléhá se na nějakou vyšší, silnější a
bohatší autoritu: jiný velký stát z různých světových stran,
silné a velké polovládní firmy, taťku-prezidenta, různé odborné
odborníky apod. U nich totiž poněkud infantilně hledá klid na práci
a rodinu a na pokojné žití a přežití. Prostě jakýsi ztracený
Eden.
Český člověk nechce řešit žádné problémy a raději ani o nich vědět.
Dokonce snad věří, že ti nahoře musejí být přece moudří a chytří,
neboť jak jinak by se do svých funkcí dostali. A my tady dole
prostě nesmíme vyčuhovat, musíme se držet při zdi, nikam veřejně
nechodit, nic veřejně neříkat, nic veřejně nepodepisovat... Hlavně
nějak přežít.
Filozof Václav Bělohradský letos v dubnu v diskusi u
příležitosti dvaceti let televizního pořadu Nedej se! mimo jiné
upozornil, že v České republice veřejně říkat kritické názory
se i dnes považuje téměř za nepřátelský čin vůči státu. A ti, kdo
tak činí, jsou v lepším případě podivíni, v horším
extrémisté. Přitom opak je pravdou, neboť tito kritici, pokud
samozřejmě neprosazují antidemokratické systémové změny, prý patří
mezi nejloajálnější občany, neboť jim právě velmi záleží na stavu
demokracie a právním státě. Je tak proto absurdní, pokud tito lidé
s otevřeným kritickým myšlením mají být pro stát nebezpeční.
Pravda je taková, že jsou nebezpeční jen veřejným nešvarům všeho
druhu a jejich nositelům, kteří se pak logicky brání, aspoň
nálepkováním.
Místopředseda Senátu Petr Pithart ve svém únorovém rozhovoru pro
Respekt správně o vztahu některých politiků k české občanské
společnosti připomíná neblahý vliv (neo)liberálů kolem prezidenta a
Ropáka roku 1993 Václava Klause: „Já nevím o jiné společnosti, kde
by se vedla taková válka proti občanské společnosti. Vlastně je to
červená nit celého vývoje, samozřejmě zosobněná Václavem Klausem,
který jde tak daleko, že řekne, že nevládní organizace jsou novou,
nebezpečnou formou komunismu; prohlásil to v roce 2005 na Radě
Evropy ve Varšavě. A celý jeho proud toto tvrdí. To je něco tak
destruktivního. Nemůžeme se divit, že politické partaje degenerují,
když nepůsobí v tlaku občanské společnosti, která po nich něco
chce, dává jim impulzy a témata a hlídá je před rozpínavostí státu,
potažmo stran. To vše je základní funkce občanské
společnosti.“
Psychologická manipulace s občany
U nás je prostě extrémista či terorista ten, kdo po státu neúnavně
žádá, aby dodržoval vlastní zákony. A dokonce si dovolí poslat
někam své vyjádření, odvolání nebo, nedej bože, stát žalovat za to,
že neochránil veřejný zájem, třeba přírodu v Českém středohoří
před dálnicí. A ještě k tomu má značnou mediální publicitu. No
teda fuj!
V této souvislosti nelze nevzpomenout na památnou Zelenou
perlu 2000, kterou pronesl pracovník Kriminalistického úřadu
Policejního prezídia ČR Rudolf Zeman a která vyšla ve sborníku
přednášek z mezinárodního sympozia „Role policie v boji proti
rasismu a xenofobii“: „Radikální ekologové jsou problémem vzhledem
k tomu, že hesla, která propagují, jsou většinou pravdivá a mají
podporu veřejnosti, ale i policistů.“ To normální člověk prostě
nevymyslí!
Mnoho lidí, a právě schvalování dálnice D8 přes České středohoří to
dokazuje, je zřejmě značně frustrováno, pokud se jim hroutí
idealizovaná představa, že ti „nahoře“ dnem i nocí myslí na ty
„dole“ a že stačí prostě tiše trpět, neboť odměna se musí přece
nějak dostavit: v podobě práce, dobrého výdělku, splnění slibů
všeho druhu. A ti, kdo upozorňují, že jde o obyčejný podvod a
lhaní, jsou pak logicky za viníky a škůdce, neboť jim tento krásný
a naivní obraz kazí.
Pak ovšem nastává druhá frustrace, neboť tito lidé nemohou
pochopit, že když jsou mnozí angažovaní občané údajnými extrémisty,
teroristy, vyděrači, korupčníky, vrahy a podvodníky, tak jak je
možné, že nejsou ve vězení, ale naopak jejich názorům se naslouchá
a stále běhají po světě. Odpověď je přitom jednoduchá: mají prostě
pravdu nebo jejich námitky či kritika se ukáže opodstatněná.
Zajímalo by mě proto, kolik lidí tímto prizmatem vnímá třeba
takovou pohádku Císařovy nové šaty, v níž dítě hraje postavu
s extrémním názorem, které „vyjeví“ zjevnou pravdu, že „císař
je nahý“, kdežto všichni „ti obyčejní lidé“ žijící ve lži nebo ve
strachu papouškují tvrzení božské císařské autority a posluhovačské
kamarily. Pohádka odkrývá i známou skutečnost, že člověk chce být
ve svém životě raději příjemně lehce klamán, než aby se neustále
musel dívat pravdě do očí, neboť tento pohled fakt bolí a žití
ztěžkává. Iluze ale nikoliv a nikdy.
Jelikož velká očekávání znamenají velká zklamání, není pak divu, že
se hledá viník, pokud se prokáže opak toho, co je vtloukáno do
hlav. Ale stát jim přece být nemůže, stát je přece „objektivní
nedotknutelná pravda“. Viníkem je proto někdo, kdo se nebojí hájit
svá a skupinová práva. To se přece ve „slušné“ české společnosti
nemůže tolerovat, takové výstřelky kritického a sebevědomého
myšlení vůči autoritám!
Porušování zákonů se vyplácí a beton přírodě
neškodí
A jak se s tímto úvodem má tak banální věc, jako příprava,
schvalování a výstavba nějaké dálnice z Prahy do Ústí nad
Labem přes nějakou přírodu, kam stejně nikdo nechodí?
Myslím, že ze systémového hlediska hodně, neboť tato konkrétní
stavba dokazuje hlavní chyby státu, dysfunkci demokracie a pasivitu
mnoha českých občanů hospodských zvyků – nadávat na vše a všem –
leč na zcela nesprávném místě, ačkoliv pomoc se nachází na konci
vlastní ruky, ve vlastní hlavě a ve vlastním srdci.
Předně je dobré si připomenout historický vývoj. Dálnice D8
z Prahy do Německé demokratické republiky byla vládou ČSSR
schválena v roce 1963. Nepochybně ji vymysleli ti nejlepší
odborníci, z nichž mnozí ještě dodnes dožívají na různých
profesorských funkcích, pod vedením moudré a neomylné Komunistické
strany Československa. Občanů se tehdy samozřejmě nebylo nutné na
nic ptát, stejně by souhlasili. Jak jinak.
Ministerstvo kultury ČSR pak v roce 1976 vyhlásilo CHKO České
středohoří. I s dálnicí D8 přes její území, neboť se přece
nelze protivit odborným odborníkům na beton a dopravu, kteří to
s námi myslí dobře. Jak jinak.
V roce 1992 byl schválen překvapivě velmi odvážný zákon č.
114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny, který jednak plní šestý
požadavek Několika vět a jednak výstavbu nových dálnic zakazuje.
Ale pro ně to není až tak kruté, neboť je možné povolit výjimku.
Musí být jen prokázán převažující veřejný zájem na její výstavbě
nad zájmem ochrany přírody. A ten se v roce 2000 skutečně
„hrdinně“ našel. Jak jinak.
Česká vláda pod vedením Ropáka roku 1993 Václava Klause (ODS) pak
v listopadu 1993 dokonalou koncepci rozvoje dálnic a
čtyřpruhových silnic z roku 1963 potvrdila a odsouhlasila a do
roku 2005 stihla začít stavět řadu z nich, včetně dálnice D8.
Termín dokončení byl v roce 2000, cena 3 mld. Kč. Ó, jak
naivní a vskutku smělé „porevoluční“ budovatelské nesplnitelné
plány!
Upozornění, že tato koncepce nebyla podle zákona posouzena
z hlediska jejího vlivu na životní prostředí a za účasti
veřejnosti, bylo skutečně zodpovědně „zohledněno“. Vláda o týden
podějí svým usnesením pojem „koncepce“ vyškrtla, takže zákon byl
dodržen. Ale občané tak byli z účasti z rozhodování o
dálnici D8 vyškrtnuti poprvé. Jak jinak.
A když pak česká vláda schvalování dálniční sítě ještě takto
zopakovala v letech 1994 až 1996, obrátili se dva občané na
soudy. Vrchní soud i Ústavní soud ovšem tyto žaloby odmítly, neboť
podle nich nejde o koncepci, u níž by se musel hodnotit její vliv
na životní prostředí podle zákona, ale jde jen o stručný přehled
financování výstavby dálnic a silnic podle plánu z roku 1963.
A navíc výstavbou dálnic a silnic nedochází k žádnému porušení
ústavního práva na příznivé životní prostředí, takže vše je
v pořádku. Jak jinak.
Ministerstvo životního prostředí pod vedením Ropáka roku 1994
Františka Bendy (KDS) pak v dubnu 1995 tajně pro Ředitelství
silnic a dálnic ČR schválilo koridor dálnice D8 přes České
středohoří se dvěma povrchovými variantami, aniž se obtěžovalo
v souladu se zákonem umožnit účast veřejnosti. Ta tak byla již
podruhé vyškrtnuta z rozhodování. Jak jinak.
V listopadu 1996 pak MŽP pod vedením ministra životního
prostředí Jiřího Skalického (ODA) už jen formálně při hodnocení
vlivů vybraného koridoru dálnice D8 na životní prostředí (proces
EIA) odkleplo povrchovou trasu dálnice D8. První účast veřejnosti
při jejím schvalování s jejím legitimním požadavkem na
posouzení varianty s dlouhým tunelem bylo totiž vyřešeno
tvrzením, že „o tom už ale přece bylo dávno rozhodnuto a tato
otázka tak není na pořadu dne“. Stížnost Dětí Země skončila pod
stolem. Jak jinak.
Třetí pokus veřejnosti vrátit do hry dlouhý tunel proběhl na MŽP
v letech 1995 až 2001, a to v řízení o povolení výjimky
ze zákona o ochraně přírody a krajiny. To nejprve skončilo mezihrou
v červenci 2000, kdy ji tehdejší náměstek ministra životního
prostředí a Ropák roku 2000 Josef Běle (ČSSD) vydal. Nakonec
ministr životního prostředí Miloš Kužvart (2001) celý proces
v únoru 2001 ukončil tím, že výjimku potvrdil. Přitom si
zaplatil studii, která navrhla vést dálnici D8 v dlouhém
tunelu s názvem Kubačka. Stačilo tedy hrozně málo! Ovšem v
období opoziční smlouvy nebylo místo na hrdinství, pokud chtěl
ministr zůstat ministrem. Jak jinak.
Jedním z mnoha paradoxů tehdejší opoziční doby bylo i to, že
MŽP pod vedením Kužvarta v červnu 1999 vydalo odvážné
souhlasné stanovisko k návrhu koncepce rozvoje dopravních sítí
do roku 2010, které požadovalo, aby byla dálnice D8 do Německa
vedena přes České středohoří s dlouhým tunelem. Vláda se však
tomuto doporučujícímu stanovisku vysmála a tak skončilo
v koši. A dlouhý tunel s ním. A ministr Kužvart v roce
2001 jakoby náhle ztratil paměť, když výjimku ze zákona pro trasu
dálnice bez tohoto tunelu potvrdil.
Pravda bolí, iluzorní sliby jsou příjemné
Dosavadní postup MŽP v letech 1994 až 2001 pak veřejný
ochránce práv Otakar Motejl logicky označil ve svém stanovisku
z července 2003 za nezákonný až absurdní. Nicméně toto
stanovisko ignorovali nejen politici a úředníci, ale i správní
soudy, celých devět let až do roku 2012. Jak jinak.
V roce 2003 pak Krajský úřad v Ústí nad Labem potvrdil
územní rozhodnutí vydané stavebním úřadem v Lovosicích o rok
dříve, přičemž se vysmál upozornění občanských sdružení na dva
chybějící podklady. Krajský soud v Ústí nad Labem pak tyto
námitky po sedmi letech ukázkově ostudného soudního procesu plných
nezákonností a chyb v červnu 2010 uznal a územní rozhodnutí
zrušil.
Nicméně soud splnil stanovený cíl, neboť díky jeho fušérství byla
do června 2010 na základě nezákonně vydaného územního rozhodnutí
vydána asi třicítka stavebních povolení, přičemž v listopadu
2007 se dokonce začala dálnice D8 stavět s tvrzením, že už opravdu
za tři roky bude dálnice hotová. Opět sliby, sliby... Jak
jinak.
Po vydání územního rozhodnutí nicméně nastalo období vydávání
dalších výjimek ze zákona o ochraně přírody a krajiny, a to ke
škodlivému zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů organismů.
Některé podepsal i bývalý ministr životního prostředí Libor
Ambrozek (KDU-ČSL). A všechny pak jako nezákonné o několik let
později, kdy schvalování dálnice nerušeně probíhalo dál, zrušil
Městský soud v Praze. Jak jinak.
V říjnu 2007 bylo vydáno první stavební povolení a 6.
listopadu se výstavba dálnice D8 konečně zahájila. A ve vydávání
dalších dílčích stavebních povolení se postupně pokračovalo. Termín
dostavby byl v roce 2007 stanoven na rok 2010, kdy bylo ve
skutečnosti jen požádáno o poslední stavební povolení. Předchozí
slibované termíny otevření dálnice – rok 2000, 2006 a 2008 – tak
zapadly prachem zapomnění. Stejně jako rok 2010 či rok 2012. Jak
jinak.
V červnu 2010 Krajský soud v Ústí nad Labem po sedmi
letech obstrukční taktiky a dvou nezákonných rozsudků konečně
v souladu s názorem Nejvyššího správního soudu zrušil
územní rozhodnutí, takže třetina trasy dálnice se ocitla na úrovni
roku 2002, tj. bez územního a stavebního rozhodnutí. Viníkem byli
úředníci na stavebním úřadě v Lovosicích a na krajském úřadě
v Ústí nad Labem. Poslední povolení pro 4,8 km trasu dálnice
bylo vydáno až v dubnu 2012, takže 9. května se s výstavbou
dálnice D8 začalo podruhé. Dálnice se má dostavět opět nejpozději
do tří let, údajně již jen do 2,5 let. Jak jinak.
Ještě před tím však krajský soud na konci února 2012 po třech
měsících od podání žaloby, zrušil dílčí územní rozhodnutí pro sto
metrů dálnice za Lovosicemi, která se otvírá v pondělí 14.
května. Důvodem bylo porušení zákona před 17 lety, kdy byla
veřejnost vyškrtnuta z procesu hodnocení vlivů koridoru
dálnice na životní prostředí. Jak jinak.
Rozsudek je cenný v tom, že potvrzuje tvrzení aktivistů
z roku 1996 a ombudsmana z roku 2003. Rozsudek je zároveň
bezcenný, neboť nové územní rozhodnutí se vydávat už nebude, když
už je stavba hotová. Jak jinak.
Již nepočítaným paradoxem přitom je, že se první část dálnice za
Lovosicemi délky téměř 3 km má otvírat o půl roku později, než se
původně naplánovalo. Důvod byl prostý, v rozporu se stavebním
povolením se dva roky stavěl jiný most nad obcí Vchynice, takže se
muselo ještě čekat na vydání dodatečného stavebního povolení.
Viníkem nebyl jmenovitě nikdo, neboť šlo údajně o drobné
nedopatření. Jak jinak.
Čekání na „dálničního Godota“ – ještě chvíli a ještě trochu
peněz
Celý schvalovací proces dálnice D8 v letech 1993 až 2012 je
tak jeden dlouhý obrovský nezákonný flám za veřejné peníze, na
kterém se podílely všechny vlády, včetně ministrů pěti politických
stran ODS-KDS-ODA-ČSSD-KDU-ČSL. A nejvíce paradoxně Ministerstvo
životního prostředí, které má v popisu práce přesný opak –
naše prostředí chránit.
Stát tak selhal, pokud měl zajistit dodržování zákonů s ohledem na
cenný krajinný ráz a přírodu Českého středohoří. Stát měl také
aktivně komunikovat s angažovanou veřejností, která jen navrhovala
transparentně posoudit různé varianty dálnice. Prostě být při tom,
což slušný demokratický režim umožňuje, ba přímo žádá.
Stát se ovšem soustředil na to, co umí lépe: na systematické
porušování vlastních zákonů, na pomlouvačné kampaně vůči pravdivé
kritice, na vyhrožování aktivistům, že budou nuceni zaplatit údajně
způsobené škody ve výši několika stovek miliónů korun, či na
zatajování informací. Zvláště v tom vynikal ministr dopravy
Aleš Řebíček (ODS) se svým náměstkem a Ropákem roku 2007 Jiřím
Hodačem (ODS) za zády.
Řebíček dokonce v létě 2008 veřejně vyhrožoval Dětem Země, že
státu zaplatí 215 miliónů korun za měsíční zdržení výstavby jednoho
ze dvou tunelů na dálnici. Avšak až po třech letech v roce
2011, kdy stát prohrál několik soudních sporů, se nakonec
prokázalo, že si to celé jen vymyslel. Jak jinak.
Stát také nejčastěji šířil sliby o nízkých cenách dálnice a
krátkých termínech její dostavby, které samozřejmě nikdy nesplnil.
Nicméně podvedení a frustrovaní občané se nedokázali zbavit této až
„drogové“ závislosti na oficiálních informacích, která způsobovala
jejich pasivitu a živila v nich nenávist.
Pro stát je totiž vždy jednodušší a výhodnější, když si za peníze
občanů legálně zaplatí velmi drahé externí advokáty a PR agentury
či loajální odborné odborníky, kteří pak důvěřivým občanům
přesvědčivě, nikoliv pravdivě, budou neustále vysvětlovat, proč je
stát neomylný a proč musí v zájmu „absolutního dobra“
porušovat své vlastní zákony. Složitější a náročnější je pro stát
zákony dodržovat a s občany rovnocenně mluvit (posledním
příkladem tohoto postupu je snaha státu postavit obranné zařízení
v Brdech, bez něhož naše civilizace měla nadosmrti zahynout).
Jak jinak.
Kompromisy ano, ale musejí být výhodné pro
stát
Poslední snaha o kompromisní řešení skončila po pěti měsících
vyjednávání v březnu 2005, kdy zastupitelé Ústeckého kraje pod
vedením hejtmana Jiřího Šulce (ODS) zmařili výstavbu dálnice D8 s
tunelem Kubačka délky 3,44 km ve střední části trasy dálnice, místo
dvou kratších tunelů a estakád a velkých násypů, neboť zamítli
změnu územního plánu.
Podle tehdejších propočtů Dětí Země by dálnice s dlouhým
tunelem mohla být hotova kolem roku 2012, kdežto bývalý ředitel
pražského ŘSD ČR Alois Lichnovský tvrdil, že to bude až v roce
2014. Současně zastupitelům nasliboval, že schválená trasa dálnice
bude hotová už v roce 2008 a že tedy nelze aktivistům věřit,
pokud dostavbu odhadují až na rok 2013. Realita však prokazuje, že
aktivisté byli opět blíže pravdy, neboť poslední termín dokončení
je konec roku 2014, tj. v době, kdy mohla být dálnice
s dlouhým tunelem zřejmě už dávno hotová. Jak jinak.
Projektanti z Pragoprojektu v roce 2005 dokonce tvrdili, že
tunel Kubačka bude příliš drahý, neboť počítali s cenou 2,3
mld. Kč/km. Děti Země naopak oponovaly s cenou 1,3 mld. Kč/km.
Podle normativu Fakulty dopravní ČVUT z roku 2007 má hloubený
dálniční tunel stát kolem 1,6 mld. Kč/km. „Odborníci“ tak svůj
odhad nadhodnotili o 43 procent, kdežto „laici“ ho podhodnotili o
20 procent. Nicméně ti byli opět blíže pravdě, a to se u nás
neodpouští. Jak jinak.
Připomeňme ještě, že v roce 1993 se tvrdilo, že dálnice bude
stát 3 mld. Kč, v roce 2005 už to bylo 7,5 mld. Kč, v roce 2007
byly náklady „vysoutěženy“ na 10 mld. Kč a nyní se uvádí cena 15,7
mld. Kč, tj. 2x více, než před sedmi lety a 5x více než před 19
lety. Lhalo se tedy nejen s termíny dostavby dálnice D8, ale
také i s její cenou. Jak jinak.
A pokud se podíváme na názory současné hejtmanky Ústeckého kraje
Jany Vaňhové (ČSSD) za poslední dva roky, jak třeba stavět dálnici
D8 bez porušování zákonů úředníky, případně na její způsob
komunikace a hledání kompromisů, tak nenajdeme nic konstruktivního
či aspoň špetku logiky. Číst její články a poslouchat její názory
totiž může skutečně jen ten, kdo míval „myšlenkové orgasmy“ při
čtení Rudého práva či závěrů sjezdů a různých akčních programů KSČ
před rokem 1989.
Po dobu výstavby poslední třetiny dálnice D8 do roku 2014, reálně
do roku 2015, však českou společnost nečeká žádné vakuum či
nečinnost ekologických aktivistů. Stále totiž probíhá urputná
právní bitva, neboť je ještě nedořešeno více než patnáct soudních
sporů z celkových pětadvaceti o zákonnost jejího
schvalování.
Je zde totiž velký otazník, zda Evropská komise, tj. Evropané,
věnuje českému státu za systematické porušování zákonů a odpírání
účasti veřejnosti na rozhodování osm miliard korun či nikoliv a za
chyby úředníků a politiků jako obvykle zaplatíme ze svých
daní.
Stát tvrdí, že peníze dostane, když dálnici dostaví do roku 2015,
téměř třicítka českých občanských sdružení zase tvrdí, že je
nemyslitelné, aby Unie financovala stavbu, která nepokrytě popírá
základní demokratické principy. Na vyřešení tohoto sporu, mezi
státním pragmatismem a vírou v tyto ideje, si musíme ještě počkat.
Již teď je ovšem jasné, že Česká republika se ke svým angažovaným
občanům chová macešsky, když jim znesnadňuje využívat jejich práva
na informace, na účast při rozhodování a na účinnou soudní
ochranu.
Stát se vymkl z rukou, ale dá se to
léčit
Stát dosáhl svého a angažovaní občané také. Stát má svou dálnici a
občané mají zase pravdu. Stát musel porušovat zákony a lhát,
angažovaní občané jen trvat na demokratických principech a na
dodržování zákonů a aktivně využívat svých práv. Taktika zcela
blízká občanským iniciativám v 80. letech minulého století
v čele s Chartou 77.
Co tím státem je myšleno? Bez hledu na politologické konstrukce
stačí pro tento případ o přípravě a schvalování stavby dálnice D8
uvést, že jde o spolčení těchto profesí: státní politik,
státní úředník, státní soudce, státní investor, státní podnikatel
napojeny na státní zakázky a státní novinář dychtící informace od
předchozích politiků. Všichni se nějak schovávají za „stát“. Proti
tomu stojí angažovaný Občan.
Stát tak při přípravě a výstavbě dálnice D8 přes České středohoří
opět dokázal, že má neomezený čas a množství peněz a také
prostředky, jak ochromovat občany šířením nereálných a
nesplnitelných slibů a pomluv a lži. Jeho cíl v této kauze byl
vždy jasný: nepodporovat otevřenost a logické a kritické myšlení.
Naopak vyžadovat poslušnost a pasivitu (stačí chodit jen
k volbám a o zbytek se postarají politické strany), neboť
jedině tak se občanovi bude dařit „dobře“.
Stát také dokázal, že umí beztrestně porušovat své vlastní zákony,
což jsou vlastnosti, kterými disponuje každý stát, resp. režim. Tím
ovšem nechci současně tvrdit, že stačí stát jako „nejvyšší zlo“
zrušit.
Stát je totiž tak silný a tak slabí, jak slabá či jak silná je
občanská společnost, která se především skládá z angažovaných
občanů hájící nějaký veřejný zájem a zejména veřejný prostor, na
němž se lze vůbec projevit. Toto vše se samozřejmě netýká jen úzké
oblasti ochrany přírody a životního prostředí, ale i oblasti
lidských, občanských, sociálních a pracovních práv, včetně ochrany
práv zvířat.
Prostředkem obrany proti rozpínavosti státu, který má snahu
neustále tendovat k utajování informací, ke slídění, ke
korupci, k porušování zákonů, k šíření nereálných slibů a
k ostrakizaci občanů a různých skupin navzájem, je veřejná
angažovanost jednotlivců a skupinová solidarita, včetně prosazování
otevřenosti a dodržování zákonů. Tedy nikoliv stát zrušit či žádat
jeho vrácení nám, neboť stát tvoří sami občané. Ale dostat ho pod
permanentní veřejnou kontrolu, která mu bude bránit se vymknout
z rukou.
A abychom skončili nečekaným odkrytím skryté pravdy, tak je nutné
si přiznat, že Česká republika má jednu velkou nevýhodu, na kterou
často mnozí zapomínají. Jsme totiž už dvacet let ovládání ropáky a
jejich myšlením: co je odporné a nepřijatelné pro lidi, je naopak
dobré a výhodné pro ropáky.
Jejich hlavní nebezpečnou ideou je tvrzení, že nemá cenu se veřejně
angažovat, neboť už je stejně všechno předem rozhodnuto a jen by
člověk na sebe zbytečně upozornil a měl tak nepříjemnosti. A lepší
už to nebude! Úspěšnou českou strategií je přece držet se při zdi,
v řadě, v koutku, v davu, v příšeří. Prostě
nebýt „politicky vidět“.
Ovšem tento postoj nemůže člověk s otevřeným kritickým
postojem a podporující maximální účast občanů při na rozhodování
strpět, i kdyby prožil dvacet let na území a ve stínu ropáckého
hnutí. Proti zlu je totiž nutné nestále bojovat, navzdory jeho
různým podobám. Bez pohybu není život a bez života pohybu. Jak
jinak.
Ostudné peripetie selhání demokratického režimu při schvalování dálnice D8 upadají v zapomnění. A nakonec jsou paradoxně jakoby všichni spokojeni: jedni mají svou dálnici a druzí zase pravdu.
Komentáře