I když se na Děti země, potažmo Miroslava Patrika nepřetržitě nadává, měli bychom znát úplnou pravdu, jak to skutečně bylo. Lidé si stále nechtějí připustit, že stavební lobby je zmanipulovala, protože "horní cesta" byla zdánlivě levnější.
Vzhledem k tomu, že jsem byl účastníkem mnoha jednání především Kamenolomu Dobkovičky a následnému schvalování o D8, musím jednoznačně potvrdit, že první část výstavby byl kolosální podvod na lidech a přírodě a Miroslav Patrik měl naprostou pravdu. Ale poslední tři roky jsem byl tvrdě proti ekologům a Zeleným, což potvrzuje jak blokáda E55 za dostavbu D8, jíž jsem byl iniciátorem a hlavním organizátorem
tak neuvěřitelně dobrým vyústěním: onen dnes nenáviděný Bárta z Věcí Veřejných požádal Patrika, aby legislativu sladil a...
Stavba začala!
Nikdo by se neměl snížit k tomu, aby ve svém zájmu křivě obviňoval kohokoliv. A i když to zatím není populární, Patrik skutečně má ve většině pravdu, byť si politikové na něm dělají body a schlazují žáhu jako například hejtmanka Vaňhová. Kde jsou starostové Libouchce a další, kteří občany zmanipulovali k beztunelové dálnici a jejich občané dnes pláčí? (V odkaze dole)
Zde je můj rozhovor pro Radiožurnál s Miroslavem Patrikem (v 9:40 min vysílání)
Ozvěny dne (07.05.2012 18:10)
A zde dopis Dětí Země
jehož správnost mohu potvrdit. )Pro úplnost dodávám, že
tam není zahrnuta inflace a pod., ale podstata je popsána
správně)
Tiskova zprava ze dne 9. kvetna
2012:
Podle Deti Zeme mohla byt dalnice D8 za stejnou cenu drive
Stacilo jednat s verejnosti o kompromisu a dodrzovat zakony
Stavebni firmy maji dnes zahajit vystavbu zbyvajicich 4,8 km trasy
dalnice D8 pres Ceske stredohori s terminem jejiho dokonceni za 2,5
roku na konci roku 2014. Castecne se tak opakuje stav z listopadu
2007, kdy se vystavba dalnice delky 16,4 km zahajila a mela byt
hotova za tri roky na konci roku 2010.
Slo vsak o nesplnitelny cil, prestoze se o nej urednici svym
porusovanim zakonu a snaze ignorovat pozadavky verejnosti snazili.
Dnes je ovsem situace rozdilna, nebot po zruseni uzemniho
rozhodnuti v cervnu 2010 byla chybejici ctyri uzemni a stavebni
rozhodnuti vydana s vetsi peclivosti.
"Jakmile byl v zari 2010 odvolan tehdejsi generalni reditel RSD CR
Alfred Brunclik, tak konecne zacalo Ministerstvo dopravy a investor
s nami jednat a nase pripominky k D8 byly peclive reseny, takze
soucasne vedeni investora v cele s Rene Porubou dokazalo ziskat
posledni rozhodnuti o pul roku drive, nez jsem ve sve analyze pro
ministra dopravy tehdy predpokladal," vysvetluje predseda Deti Zeme
Miroslav Patrik.
Podle neho pritom stacilo, aby Reditelstvi silnic a dalnic CR a
Ministerstvo zivotniho prostredi od pocatku pripravy v 90. letech
minuleho stoleti postupovaly podle zakona s ohledem na cenny
krajinny raz a prirodu Stredohori a za ucasti verejnosti, ktera
navrhovala transparentne posoudit i varianty s tunely. Trasa
dalnice vsak byla v dubnu 1995 vybrana bez obcanu, jak take v roce
2003 potvrdil ombudsman a v unoru 2012 i soud.
Patrik take pripomina, ze v breznu 2005 zastupitele Usteckeho kraje
pod vedenim hejtmana Jiri Sulce (ODS) zmarili posledni sanci na
kompromis v podobe vystavby tunelu Kubacka delky 3,44 km ve stredni
casti dalnice, misto dvou kratsich tunelu a estakad a velkych
nasypu, nebot zamitli zmenu uzemniho planu.
"Podle tehdejsich nasich propoctu by dalnice s dlouhym tunelem
mohla byt hotova kolem roku 2012, kdezto byvaly reditel prazskeho
RSD CR Alois Lichnovsky tvrdil, ze to bude az v roce 2014. Soucasne
zastupitelum nasliboval, ze schvalena trasa dalnice bude hotova uz
v roce 2008, kdezto my jsme bohuzel s nasim presnejsim odhadem, rok
2013, neuspeli," vzpomina dale Patrik, kteremu dalsi vyvoj dal opet
za pravdu.
Projektanti z Pragoprojektu v roce 2005 dokonce take tvrdili, ze
tunel Kubacka bude prilis drahy, nebot uvazovali s cenou 2,3 mld.
Kc/km. Deti Zeme naopak oponovaly s cenou 1,3 mld. Kc/km. Podle
normativu Fakulty dopravni CVUT z roku 2007 ma hloubeny dalnicni
tunel stat kolem 1,6 mld. Kc/km. Projektanti tak svuj odhad
nadhodnotili o 43 procent, kdezto aktiviste ho podhodnotili o 20
procent. Nicmene byly presnejsi.
V roce 2005 se predpokladalo, ze dalnice D8 bude stat 7,5 mld. Kc,
v roce 2007 byly naklady "vysoutezeny" na 10 mld. Kc a nyni se v
rozpoctu SFDI na rok 2012 uvadi cena 15,7 mld. Kc, tj. 2x vice, nez
pred sedmi lety.
Odkazy na internetove stranky:
Soud zrusil druhe uzemni rozhodnuti pro dalnici D8 (TZ, 06.03.2012)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2328097
Zlom po 10 letech: Stavba D8 pres Stredohori zacala (06.11.2007)
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=513202
Odborne a pravni analyzy Deti Zeme o D8 (08.03.2005)
http://www.tunelkubacka.ecn.cz/index.php?co=analyza
Odkazy
Komentáře