Slovo moloch má několik významů, nejčastěji se však používá jako symbol krutosti či něčeho, vyžadujícího velké oběti, všeho co ničí člověka. Tak nějak se po dvaceti letech demokratické společnosti jeví Česká televize.
S Novým rokem prý přišla s mnoha změnami. No, nevím, program mi
připadá stejně pitomý jako předtím. A podle toho, co slýchám ve
svém okolí, nejsem zdaleka sám.
Na jedničce většinou samé reprízy (vyvrcholení na
Silvestra), možná některé dokumenty na dvojce ujdou, TV 24 je v
podstatě jakýsi dámský magazín, zabývajicí se herci, herečkami a
filmovými premiérami, těch pár skutečných zpráv, uvozovaných vždy
floskulí „Pepíku, už se ví, co je nového…“ či zdařilejších
debatních relací (např. Historie atd.) se opakuje do úplného
zblbnutí, až se člověku nakonec zprotiví. A sportovní 4? Povětšinou
Ota Černý a jeho Na slovíčko (kdy už se TV tohoto dinosaura
zbaví?).
Kam mizí ročně 7,5 miliard? Tunel Blanka je proti tomuhle molochovi
jen kuličkový ďůlek.. Kdy konečně někdo řekne - jeden program
veřejnoprávní televize stačí, ostatní jsou socialistickým
přežitkem, kdy se vysílal jen jeden program, který logicky musel
být tzv. pro všechny. I ten pětiminutový Večerníček se tam musel
vejit.
Dnešní nesmyslnost této koncepce využila obratně TV Barrandov se
svým dvouhodinovým Animáčkem, který většinu dětí od Večerníčku na
ČT 1 spolehlivě odvedl. Přesvědčují o tom i další privátní stanice
vysílající pořady pro děti celý den jako je Jim Jam, Minimax,
Disney Channel apod. Pokus převést Večerníček na dvojku, ke kterému
se odhodlal nový generální ředitel Petr Dvořák, je jen pokus o
záchranu potápějící se lodi.
Proč by měla mít veřejnoprávní (rozuměj státní) televize sportovní
kanál, když se milovníci sportu stejně dívají na Eurosport (Nova
sport atd.), kde jsou ke spatření naši úspěšní sportovci? Na to,
aby se to také vysílalo na ČT 4 údajně nejsou peníze.
Proč by měla mít veřejnoprávní (rozuměj státní) televize
zpravodajskou Čtyřiadvacítku, když všechny ostatní zpravodajské
kanály jsou soukromé (CNN, Euronews, a další včetně slovenské T
3)?
Proč by měla mít veřejnoprávní (rozuměj státní) televize „jiný
prostor“, řečený Dvojka, když všechny ostatní kanály, vysílající
zajímavé dokumenty jsou privátní (Viasat History, Viasat Explorer,
National Geographic apod.)?
Privátních filmových kanálů je také až až.
Atd. Nemá cenu pokračovat.
Kdo pamatuje soutěženi Mathého a Železného o co největší koláč
divácké pozornosti ví, že tehdy ČT nepřišla o panenský vínek, ale
pravě o tu veřejnoprávnost. Od té doby se potácí mezi Skyllou
(divácká přízeň) a Charybdou (veřejnoprávnost). A ročně polyká 7,5
miliardy, z větší části z peněz daňových poplatníků (co jiného je
televizní poplatek než jedna forma nepřímé daně).
Televizní kapři si ale rybník nevypustí, tady musí konat parlament.
Co nejdřív! Než Mathé, Fénič či jiná slepičí prdelka navrhne
přejmenovat ji na TV Václava Havla.
Nejde o tu stovku měsíčně, docela rád bych ji ale dal třeba na
podporu školství, vědy, výzkumu. Tam všude se peněz nedostává. Ale
televizní moloch se spokojeně cpe dál.
Ivan Bednář
Komentáře